آنچه در طول بارداری انتظار می رود: سه ماهه اول

سه ماهه اول بارداری یک دوره سازگاری عظیم برای هر زن است. شما نه تنها شروع به آماده سازی زندگی و خانه خود برای یک پدیده جدید هستید، بلکه بدن شما نیز شروع به تغییر در پاره ای از موارد، به عنوان یک محیط پرورش برای رشد کودک می کند.

این تغییر فیزیکی برای هر زن متفاوت است. بعضی از زنان احساس سالم و قوی بودن می کنند که می تواند به علت مصرف مواد غذایی و عادات سالم برای بارداری باشد، در حالی که دیگران علائمی به علت تغییرات هورمونی و فیزیکی در بدنشان خواهند داشت.

در صورت تجربه این موارد، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی قابل توجه
  • درد شدید شکمی
  • مقادیر کم تیرگی در ادرار یا ادرار کاملا تیره
  • افزایش وزن سریع و یا عدم افزایش وزن کافی
  • سرگیجه شدید

در سه ماهه اول، برخی از زنان تغییرات زیر را تجربه خواهند کرد:

حساسیت پستان ها

تغييرات هورموني که در قسمت اول بارداري اتفاق مي افتد غالبا سبب ایجاد درد یا ناراحتي در پستان ها مي شود که به دلیل آماده شدن برای توليد شير است. این حالت معمولا اولین شاخص بارداری است. استفاده از سینه بند های حمایتی بزرگ تر ممکن است این عدم راحتی را تسهیل کند.

افزایش وزن

افزایش میزان سالمی از وزن در دوران بارداری برای زنان خوب است. با این حال، اکثر زنان تنها به 150-300 کالری اضافی (از منابع مغذی) در روز نیاز دارند و در سه ماهه اول کمتر از 5/4 کیلوگرم به وزنشان اضافه خواهد شد.

تغییر عادات غذایی

اغلب زنان هوس های غذایی و یا بیزاری از غذا را تجربه می کنند. در حقیقت جوانه های چشایی زنان در دوران بارداری ممکن است دچار تغییر شود. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، بخش مهمی از داشتن حاملگی خوب است، بنابراین مطمئن شوید که مصرف مواد غذایی را تحت نظارت دارید. ممکن است اشتیاق به موارد غیر غذایی در سه ماهه اول رخ دهد و می تواند خطرناک باشد. در این صورت شرایط را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

 

آنچه در طول بارداری انتظار می رود: سه ماهه دوم

همانطور که بدن شما در تغییرات حاملگی قرار دارد، علائم سه ماهه اول کمرنگ می شوند و نوزاد شروع به رشد سریع می کند. سه ماهه دوم اغلب برای زنان بسیار دلپذیر است. با این حال، تغییرات بدن همچنان ادامه دارد و ممکن است علائم خاصی ایجاد کند.

در صورت تجربه این موارد، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی
  • درد شکمی یا گرفتگی شدید
  • افزایش سریع یا بسیار کم وزن (برای محدوده وزن مناسب با پزشک خود مشورت کنید)
  • سرگیجه شدید

در سه ماهه دوم، برخی از زنان تغییرات زیر را تجربه خواهند کرد:

بزرگ شدن پستان ها

سینه های شما در سه ماهه دوم رشد می کنند، زیرا بدن شما برای نوزاد آماده می شود، اما بیشتر حساسیت های سه ماهه اول باید تدریجا از بین برود. استفاده از سینه بند های حمایتی بزرگ ممکن است به هر ناراحتی کمک کند.

ظاهر شدن برامدگی شکم

در طول سه ماهه دوم، رحم شما شروع به رشد می کند -گاهی اوقات به سرعت- تا فضا برای رشد کودک ایجاد شود. شما شروع به افزایش وزن میکنید. شکم شما شروع به نمایان شدن می کن و همینطور که جنین رشد می کند گردتر می شود.

"دمیده شدن روح"

در سه ماهه دوم، کودک شروع به تکان خوردن می کند -حرکت بسیار ظریفی تحت عنوان "دمیده شدن روح" رخ می دهد. این فعالیت می تواند در اوایل بارداری یا در سه ماهه دوم اتفاق بیفتد.

تغییرات پوستی

سطوح هورمون در دوران بارداری می تواند سبب ظاهر شدن لکه های پوستی شود. همچنین افزایش ملانین می تواند سبب خارش پوست شود، که معمولا همه آنها هنگام تولد نوزاد ناپدید می شوند.

پوست شما همچنین ممکن است دچار افزایش حساسیت به خورشید شود، بنابراین هنگام رفتن به خارج از خانه، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. خطوط نازک قرمز یا بنفش نیز ممکن است دیده شود، همچنین علائم کشش، که پس از زایمان از بین می رود.

افزایش وزن

افزایش وزن طبیعی در سه ماهه دوم باید در حدود نیم کیلو در هفته باشد. خانم باردار باید میزان کالری دریافتی خود را کنترل کند تا بر میزان افزایش وزن خود نظارت داشته باشد.

افزایش رشد مو

تغییرات هورمون می تواند موجب افزایش رشد مو شود - هم رشد موهای ضخیم در مکان های طبیعی و هم رشد مو در قسمت های جدید مانندصورت، کمر و بازو.

 

آنچه در طول بارداری انتظار می رود: سه ماهه سوم

سه ماهه سوم بارداری اغلب برای زنان بسیار سخت است. همانطور که رشد جنین کم کم متوقف می شود، بدن شروع به آماده شدن برای زایمان می کند و بسیاری از اثرات خفیف ناشی از بارداری در سه ماهه دوم به سوی تغییرات شدیدتر پیش می روند.

در صورت تجربه این موارد، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی (ممکن است علامت زایمان پیش از موعد یا سایر مشکلات جدی باشد)
  • سرگیجه شدید، درد شکمی، گرفتگی، تهوع و استفراغ
  • افزایش سریع یا بسیار کم وزن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن (می تواند نشانه عفونت مجاری ادراری باشد)

در سه ماهه سوم، بدن شما دچار تغییرات زیر می شود:

بزرگ شدن پستان ها

نزدیک به تاریخ تولد نوزاد، سینه های شما بزرگ شده و ممکن است شروع به تخلیه ماده ای زرد رنگ از نوک سینه ها کنید. این این همان آغوز است که در طی چند روز اول زندگی نوزاد را تغذیه می کند. بزرگ شدن پستان باعث ایجاد درد کمر می شود به همین دلیل استفاده از سینه بند حمایت کننده مهم است.

ورم

تورم ملایم به دلیل احتباس آب در مچ پا، دست و صورت در سه ماهه سوم می تواند رخ دهد. بالا بردن پاها هنگام نشستن یا خوابیدن می تواند مفید باشد. اگر تورم ناگهانی را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید –به دلیل اینکه ممکن است یکی از مشکلات بارداری به نام پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد.

افزایش وزن

طبیعی است که در طول سه ماهه آخر شما 250 الی 500 گرم در هفته افزایش وزن داشته باشید (برای محدوده وزن مناسب با پزشک خود مشورت کنید). این وزن شامل وزن کودک، جفت، بافت پستان، افزایش جریان خون، مایع آمنیوتیک و سایر مایعات است.