از آنجایی که بدن برای تطبیق و حمایت از جنین در حال رشد متحمل تغییرات قابل توجهی می شود، برخی از علائم حاملگی و عوارض جانبی انتظار می رود که تعدادی از موارد رایج در زیر آمده است:

احساس بیمارگونه صبحگاهی

این حالت شامل تهوع و استفراغ است که در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد. اگر چه بسیاری از زنان علائم شدید را بعد از بیدار شدن تجربه می کنند و بر خلاف نام آن، ممکن است در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد. برای اغلب افراد، این حالت بعد از سه ماهه اول شروع می شود، اما برای تعداد کمی از زنان ممکن است در طول دوران بارداری باقی بماند. درمان پزشکی برای این حالت معمولا مورد نیاز نیست، زیرا با پیشرفت بارداری حل خواهد شد. خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز می تواند به کاهش تهوع کمک کند و در بعضی موارد ممکن است به بیمار توصیه شود تا برخی داروهای ضد تهوع را برای تسکین علائم مصرف کند. همچنین درمان های طبیعی مانند مصرف گوجه فرنگی و زنجبیل می تواند مفید باشد.

یبوست
یبوست در دوران بارداری شایع است و می تواند به عوامل مختلفی مربوط باشد. در اوایل بارداری، یبوست اغلب ناشی از تغییر هورمون ها و افزایش جذب آب در روده است، که هر دو باعث کند شدن سیستم گوارش می شوند. ویتامین های پیش از تولد نیز ممکن است در بعضی از زنان باعث ایجاد یبوست شوند. پیشرفت بارداری، کاهش فعالیت بدنی و افزایش حجم رحم می تواند باعث یبوست شود.
برای رفع یبوست در دوران بارداری، زنان تشویق به خوردن رژیم غذایی غنی از فیبر، افزایش مصرف آب و ورزش منظم می شوند.

تغییر خلق و خستگی

نوسانات خلق و خستگی از جنبه های رایج بارداری است که به تغییرات هورمونی و فیزیکی بدن نسبت داده می شوند. برخی از زنان در دوران بارداری افسردگی را تجربه می کنند، وضعیتی که به عنوان افسردگی قبل از زایمان شناخته می شود که می تواند بسیار جدی و ناتوان کننده باشد. زنانی که به صورت مداوم دارای احساسات نا امیدی، گناه، اضطراب یا عدم علاقه به چیزهایی که قبلا معمولا از آن لذت می برند هستند، باید در اسرع وقت با پزشک خود برای بحث در مورد گزینه های درمان صحبت کنند.

سوزش معده

تغييرات هورموني بواسطه بارداري باعث بوجود آمدن اختلالاتی در سيستم گوارشي مي شود، مواد غذايي در معده اسید بيشتري ترشح می کنند که ممکن است به رفلکس منجر شود و اسید معده در مری و گلو ایجاد حباب کند که موجب احساس سوزش اذیت کننده می شود. علاوه بر این، کودک رو به رشد می تواند بر معده فشار آورد و علائم سوزش سردل را بدتر کند. زنان مبتلا به سوزش سر دل در دوران بارداری ممکن است با خوردن غذاهای کوچکتر و مکرر، خودداری از غذاهایی که موجب سوزش سر دل می شوند، مصرف زیاد مایعات و استفاده از آنتی اسیدها تسکین پیدا کنند. اگر این اقدامات سوزش بیمار را حل نمی کند، اغلب پزشکان دارو تجویز می کنند.

حرکت جنین

در طی سه ماهه دوم، حرکت نوزاد قابل تشخیص است. همانطور که کودک رشد می کند، حرکات واضح تر می شود، زیرا کودک شروع به کشش، ضربه زدن و چرخش می کند. در طول سه ماهه سوم به زنان باردار توصیه می شود توجه داشته باشند که نوزاد چه مقدار در حال حرکت است. به طور معمول، در طول سه ماهه سوم، در طول روز باید 12 یا بیشتر بار حرکات احساس شود. اگر متوجه حرکات کمتر یا کاهش ناگهانی تحرک جنین شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

انقباض
در طول سه ماهه سوم، زنان الگوی انقباضی نامنظمی را تجربه خواهند کرد. این انقباضات بر خلاف انقباضات هنگام زایمان، دارای الگو یا افزایش در شدت نیستند. با این حال، گاهی دردناک هستند. انقباضات واقعی  نشان دهنده زمان زایمان  طولانی تر می شوند (تا یک دقیقه کامل) و با افزایش شدت در تکرار های منظم رخ می دهد.