شرایط اساسی سقط درمانی چیست؟

1- ادامه بارداری برای جان مادر خطرناك باشد.

2- سقط قبل از حلول روح صورت پذیرد.

3- خود عمل سقط جنین برای مادر خطر بیشتری نداشته باشد.

حکم قانون در مورد سقط جنین درمانی چیست؟

حسب  ماده واحده مصوب 10/03/1384 مجلس شورای اسلامی؛ سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشك متخصص و تایید پزشكی قانونی مبنی بر جنین كه به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر كه با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح (چهارماه) با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشك مباشر نخواهد بود. متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی محكوم خواهند شد.

در چه صورت اجازه سقط درمانی داده می شود؟

1- بیماری دریچه ای قلب که به نارسایی قلبی همراه با تنگی نفس شدید منجر می شود.

2- هر نوع بیماری حاد قلبی غیر از کرونر که همراه با تنگی نفس شدید باشد. از قبیل میوکاردیت و پریکاردیت (التهاب عضله قلب و پرده اطراف قلب)

3- سابقه بیماری کاردیو میوپاتی دیلاته در حاملگی های قبلی (یک نوع نارسایی قلبی پیشرفته)

4- افراد مبتلا به سندروم مارفان در صورتی که قطر آئورت صعودی این افراد بیش از 5 سانتی متر باشد.

5- افردا مبتلا به سندرم آیزن هنگر که یک سندروم قلبی_تنفسی شدید است.

6- کبد چرب حاملگی، واریس مری (درجه 3)، سابقه خونریزی از واریس مری و هپاتیت خود ایمنی غیرقابل کنترل.

7- نارسایی کلیه و فشار خون غیرقابل کنترل با داروهای مجاز در دوران حاملگی.

8- هر بیماری ریوی اعم از آمفیزم، فیبروز، کیفواسکولیوز (یک ناهنجاری ستون مهره ها).

9- ابتلا به ویروس اچ آی وی که وارد مرحله ایدز شده باشد.

10- لوپوس غیرقابل کنترل با درگیری یک ارگان ماژور و اسکولیت ها زمانی که ارگان های ماژور درگیر باشند.

11- پسوریازیس شدید و عمومی بدن و ملانوم نوع پیشرفته که باعث خطر جدی جانی برای مادر شود و همچنین پمفیگوس ولگاریس.

12- تشنج هایی که به رغم درمان چند دارویی، مقاوم به درمان باشد

13- ام اس هایی که بیمارناتوان شده باشد

14- میاستنی گرا و در مراحل پیشرفته به شرط این که خطر جانی برای مادر داشته باشد

15- انواعی از بیماری های مغزی مثل که با حاملگی تشدید یافته و برای مادر خطر جدی داشته باشد.

آیا سقط جنین خطرناک است؟

در صورتی که سقط در مراکز قانونی و با رعایت اصول بهداشتی و توسط فرد متخصص انجام شود امن است. هر عمل جراحی شامل برخی از خطرات است. خطر بسیار کمی از عفونت یا خونریزی وجود دارد که نیاز به درمان دارد. گاهی خونریزی به خاطر زخم دهانه رحم می باشد. براساس دلیل خونریزی، روش درمان مناسب خونریزی تعیین می شود.

آیا سقط جنین دردناک است؟

در دو هفته اول، گرفتگی های عضلانی مشابه دردهای روز اول قاعدگی طبیعی است. میزان درد در هر شخص متفاوت است. این گرفتگی ها ممکن است خیلی دردناک باشند و با گذشت زمان بدتر شوند و یا در مدت زمان کمی پس از سقط به سرعت رفع شوند.

آیا بعد از سقط می توانم دوباره باردار و دارای فرزند شوم؟

نگرانی شما در مورد تاثیرات سقط جنین بر روی شانس بارداری در آینده کاملا طبیعی است. اما خوشبختانه اکثر زنانی که به بارداری خود چه توسط جراحی و چه از طریق صرف دارو خاتمه داده اند بدون هیچ مشکلی دوباره باردار شده اند. البته، درست مانند هر عمل جراحی دیگری عوارضی نیز وجود دارد که ممکن است بر بارداری تاثیرگذار باشند مانند ابتلا به عفونت و یا ایجاد جراحت فیزیکی در رحم.

تا چه مدت پس از بارداری سقط جنین قابل انجام شدن است؟

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تا پیش از ولوج روح (چهارماه)

کسی که سقط جنین انجام داده است چه میزان خونریزی خواهد داشت و چقدر طول خواهد کشید؟

معمولا خونریزی سنگین تر از یک عادت ماهیانه طبیعی است. اغلب لخته های خون وجود دیده می شود. همانند عادت ماهیانه ابتدا خونریزی به شدت شروع می شود، و پس از آن کمتر و کمتر می شود. مدت زمان خونریزی برای هر شخص متفاوت است، اما طولانی تر از یک دوره عادت ماهیانه خواهد بود. هنگامی که خونریزی شروع می شود، ممکن است به اندازه یک هفته کوتاه باشد اما می تواند خیلی بیشتر (از 5 تا 20 روز) طول بکشد.

عوارض جانبی کوتاه مدت سقط جنین توسط دارو چیست؟

عوارض جانبی سقط جنین با دارو طولانی مدت نیست. برخی از زنان لرز، سردرد، تب، تهوع، استفراغ یا اسهال دارند که ممکن است یک روز یا بیشتر پس از مصرف دارو باقی بماند. برخی از زنان هیچ کدام از اینها را تجربه نمی کنند.